This (One and Only) Place, Those (Most Important) Emotions: Remarks on the Works by Amos Oz

Agnieszka Czyżak

Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Agnieszka Czyżak, dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Zakładzie Poetyki i Krytyki Instytutu Filologii Polskiej. Współredaktorka tomów zbiorowych m.in. Powroty Iwaszkiewicza (1999), Wariacje na temat (2003), PRL – świat (nie)przedstawiony (2010), Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011). Autorka książek: Życiorysy polskie 1944–89 (1997), Kazimierz Brandys (1998), Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci (2011), Świadectwo rozproszone. Literatura najnowsza wobec przemian (2015) oraz Przestrzenie w tekście, w przestrzeni tekstów. Interpretacje (2018).


https://orcid.org/0000-0001-8918-5264


Abstract

The article analyzes emotions in literature and their deep connection with the represented space. A good illustration of such interrelations is provided by the memoir of Amos Oz, A Tale about Love and Darkness (2002). The interpretation demonstrates that the relation between the personal experience (including family) and community values may shed light upon other questions such as the difficult past of the state of Israel, growing up into a wise patriotism and establishing real connections with the homeland.

Keywords:

space; territory; emotions; homeland; family

Ahmed Sara (2016), Wstyd w obliczu innych, przeł. J. Misun, „Teksty Drugie” 2016,

nr 4, s. 194–212.

Akavia Miriam (2005), Moje powroty, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bielik-Robson Agata (2005), Amos Oz: w poszukiwaniu mocy, Newsweek.pl, http://

www.newsweek.pl/europa/amos-oz-w-poszukiwaniu-mocy.

Bojarska Katarzyna (2013), Sztuka, która krzywdzi? Granice gestu krytycznego wobec bolesnej

pamięci (a cenzura), „Konteksty. Antropologia Kultury. Etnografia. Sztuka”

, nr 3, s. 116–124.

Oz Amos (2005), Kiedy wypłaczesz wszystkie łzy, rozm. M. Jędrysik, „Gazeta Wyborcza”,

05.2005, wyborcza.pl/1,75410,2733645.html.

Oz Amos (2010), Spokój doskonały, przeł. M. Sommer, Warszawa: Świat Książki.

Oz Amos (2016), Opowieść o miłości i mroku, przeł. L. Kwiatkowski, Poznań: Rebis.

Oz Amos (2016), Wśród swoich, przeł. L. Kwiatkowski, Poznań: Rebis.

Oz Amos (2018), Do fanatyków. Trzy refleksje, przeł. L. Kwiatkowski, Poznań: Rebis.

Pragier Ruta (2006), Jest nowa saga! „Twórczość” nr 3.

Przymuszała Beata (2016), Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów

ofiar i ich dzieci, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Smoleński Paweł (2019), Wnuki Jozuego, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Sobolewska Justyna (2010), Spokój między wojnami, „Polityka” nr 43, s. 94.


Published
2019-12-30



Agnieszka Czyżak 
Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Agnieszka Czyżak, dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Zakładzie Poetyki i Krytyki Instytutu Filologii Polskiej. Współredaktorka tomów zbiorowych m.in. Powroty Iwaszkiewicza (1999), Wariacje na temat (2003), PRL – świat (nie)przedstawiony (2010), Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011). Autorka książek: Życiorysy polskie 1944–89 (1997), Kazimierz Brandys (1998), Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci (2011), Świadectwo rozproszone. Literatura najnowsza wobec przemian (2015) oraz Przestrzenie w tekście, w przestrzeni tekstów. Interpretacje (2018).

https://orcid.org/0000-0001-8918-5264



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.