To (jedyne) miejsce, tamte (najważniejsze) emocje – kilka uwag o twórczości Amosa Oza
Agnieszka Czyżak
Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuAgnieszka Czyżak, dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Zakładzie Poetyki i Krytyki Instytutu Filologii Polskiej. Współredaktorka tomów zbiorowych m.in. Powroty Iwaszkiewicza (1999), Wariacje na temat (2003), PRL – świat (nie)przedstawiony (2010), Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011). Autorka książek: Życiorysy polskie 1944–89 (1997), Kazimierz Brandys (1998), Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci (2011), Świadectwo rozproszone. Literatura najnowsza wobec przemian (2015) oraz Przestrzenie w tekście, w przestrzeni tekstów. Interpretacje (2018).
https://orcid.org/0000-0001-8918-5264
Abstrakt
The article analyzes emotions in literature and their deep connection with the represented space. A good illustration of such interrelations is provided by the memoir of Amos Oz, A Tale about Love and Darkness (2002). The interpretation demonstrates that the relation between the personal experience (including family) and community values may shed light upon other questions such as the difficult past of the state of Israel, growing up into a wise patriotism and establishing real connections with the homeland.
Słowa kluczowe:
space; territory; emotions; homeland; familyBibliografia
Ahmed Sara (2016), Wstyd w obliczu innych, przeł. J. Misun, „Teksty Drugie” 2016,
nr 4, s. 194–212.
Akavia Miriam (2005), Moje powroty, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bielik-Robson Agata (2005), Amos Oz: w poszukiwaniu mocy, Newsweek.pl, http://
www.newsweek.pl/europa/amos-oz-w-poszukiwaniu-mocy.
Bojarska Katarzyna (2013), Sztuka, która krzywdzi? Granice gestu krytycznego wobec bolesnej
pamięci (a cenzura), „Konteksty. Antropologia Kultury. Etnografia. Sztuka”
, nr 3, s. 116–124.
Oz Amos (2005), Kiedy wypłaczesz wszystkie łzy, rozm. M. Jędrysik, „Gazeta Wyborcza”,
05.2005, wyborcza.pl/1,75410,2733645.html.
Oz Amos (2010), Spokój doskonały, przeł. M. Sommer, Warszawa: Świat Książki.
Oz Amos (2016), Opowieść o miłości i mroku, przeł. L. Kwiatkowski, Poznań: Rebis.
Oz Amos (2016), Wśród swoich, przeł. L. Kwiatkowski, Poznań: Rebis.
Oz Amos (2018), Do fanatyków. Trzy refleksje, przeł. L. Kwiatkowski, Poznań: Rebis.
Pragier Ruta (2006), Jest nowa saga! „Twórczość” nr 3.
Przymuszała Beata (2016), Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów
ofiar i ich dzieci, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Smoleński Paweł (2019), Wnuki Jozuego, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Sobolewska Justyna (2010), Spokój między wojnami, „Polityka” nr 43, s. 94.
Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Czyżak, dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Zakładzie Poetyki i Krytyki Instytutu Filologii Polskiej. Współredaktorka tomów zbiorowych m.in. Powroty Iwaszkiewicza (1999), Wariacje na temat (2003), PRL – świat (nie)przedstawiony (2010), Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011). Autorka książek: Życiorysy polskie 1944–89 (1997), Kazimierz Brandys (1998), Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci (2011), Świadectwo rozproszone. Literatura najnowsza wobec przemian (2015) oraz Przestrzenie w tekście, w przestrzeni tekstów. Interpretacje (2018).
https://orcid.org/0000-0001-8918-5264Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.