A Mysterious Girl. About a Male Gaze on Women in “Sennik współczesny” by Tadeusz Konwicki

Aleksandra Stybor

Faculty of Languages. University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0002-5735-0269


Abstract

The article analyzes the construction of masculine identity of the characters from Tadeusz Konwicki’s Sennik współczesny through their relationships with women. By referring to the war experience as an element organizing the category of masculinity, the author relies on the works of the German sociologist Klaus Theweleit to analyze the male gaze. She also uses the key psychoanalytical categories, such as the Oedipus complex, and demonstrates their usefulness in interpreting the function of the Romantic myth in Konwicki’s works.

Keywords:

identity, trauma, masculinity, femininity, Polish literature

Arlt Judith (2002), Mój Konwicki, Kraków: Universitas.

Beauvoir de Simone (2019), Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa: Czarna Owca.

Dybel Paweł (2012), Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i feminizmie, Kraków: Universitas.

Freud Zygmunt (2000), Wstęp do psychoanalizy, przeł. S. Kempnerówna,W. Zaniewicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Girard Rene (2001), Pragnienie trójkątne, w: Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne, przeł. K. Kot, Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 7–57.

Graczyk Ewa (2013), Szelest liści i szeptanie matki, w: Od Żmichowskiej do Masłowskiej. O pisarstwie w nadwiślańskim kraju, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Kaliściak Tomasz (2015), Pociąg seksualny. Prus – Freud – Grabiński, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 53–81.

Kłobukowski Miłosz (2016), Mityczna obecność Adama Mickiewicza w twórczości Tadeusza Konwickiego, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, s. 521–547.

Konwicki Tadeusz (2010), Sennik współczesny, Warszawa: Wydawnictwo Agora.

Leplanche Jean, Pontalis J.-B. (1996), Kompleks Edypa, w: Słownik psychoanalizy, przeł. E. Modzelewska, E. Wojciechowska, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, s. 112–115.

Śmieja Wojciech (2016), Hegemonia i trauma. Literatura wobec dominujących fikcji mniejszości, Olsztyn: Instytut Badań Literackich PAN.

Theweleit Klaus (2015), Męskie fantazje, przeł. M. Falkowski, M. Herer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tomasik Tomasz (2013), Wojna – męskość – literatura, Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.

Wolff J. [red.] (1885), Pacowie: materyjały historyczno-genealogiczne / ułożone i wydane przez Józefa Wolffa, Petersburg, http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=oai:pbc.biaman.pl:1507&from=http://fbc.pionier.net.pl [dostęp 19.06.2020].

Wróbel Agnieszka (2015), „Rozhisteryzowani swoją niemocą” – męskość w twórczości Tadeusza Konwickiego (na podstawie Sennika współczesnego), „Teksty Drugie”, nr 2, s. 336–352.

Zechenter Katarzyna (2010), „Prawdziwi mężczyźni” – honor i erotyka w twórczości Tadeusza Konwickiego, w: Kompleks Konwicki, red. A. Fiut, T. Lubelski, J. Momro, A. Morstin-Popławska, Kraków: Universitas, s. 213–224.

Žižek Slavoj (2001), Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielowski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Żynis Bernadetta (2003), Koniec świata raz jeszcze. Katastroficzne wątki w prozie Tadeusza Konwickiego, Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.


Published
2020-12-30



Aleksandra Stybor 
Faculty of Languages. University of Gdansk https://orcid.org/0000-0002-5735-0269



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.