Genre—Character—Seeing: The Poetics of “Arf” by Maciej Szukiewicz

Aleksandra Dąbrowska

Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski


Abstract

The article analyzes Arf, a drama by Maciej Szukiewicz and one of the least known pieces from the period of Young Poland. The author demonstrates that the world presented results from a complex textual form that oscillates between a fairy tale and a mystery play. These two genological forms constitute an interpretative lens through which the world of real events in the drama is read. The author uses Szukiewicz to illustrate how the framework of drama and the generic patterns bear upon the way in which the readers perceive the storyline.

Keywords:

genre, point of view, fairy tale, character, scenic framework

BachtinMichaił (1986), Problem gatunków mowy, w:M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 348–402.

Borowski Mateusz (2009), Tożsamość miejsca. Modele konstrukcji przestrzeni w dramacie, w: Elementy dramatu. Analizy diagnostyczne, red. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 145–162.

Czabanowska-Wróbel Anna (1996), Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków: Universitas.

Eliot Thomas Stearns (1972), „Retoryka” i dramat poetycki, w: T.S. Eliot, Szkice krytyczne, przeł. M. Niemojowska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 187–194.

Nabiałek Magda (2018), Scena – między słowem a obrazem. O kompozycji dramatów Juliusza Słowackiego, Kraków: Universitas.

Nabiałek Magda (2019), Baśń dramatyczna – zapomniane ogniwo, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 62, z. 3, s. 103–119.

Podstawka Anna (2006), Dramaturgia Macieja Szukiewicza, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Schuback Marcia S´a Cavalcante (2008), Odyseusz przy maszcie, w: M. Schuback, Pochwała nicości. Eseje o hermeneutyce filozoficznej, przeł. L. Neuger, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sinko Tadeusz (1918), Świat baśni, „Maski”, z. 7–8, s. 127–131, 148–152.

Sławińska Irena (2003), Główne problemy struktury dramatu, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 84–101.

Sugiera Małgorzata (2009), Zapośredniczone spojrzenie: ramy i punkty widzenia w dramacie, w: Elementy dramatu. Analizy diagnostyczne, red. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 119–143.

Szukiewicz Maciej (1902), Arf, Kraków: Czas.

Świontek Sławomir (2003), O strukturalnych związkach i zależnościach tworzyw dzieła dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 110–118.

Truskolaska Anna (1983), Młodopolska ekspansja pojęcia „misterium”, w: Wśród mitów teatralnych Młodej Polski, red. I. Sławińska, M.B. Stykowa, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 277–305.

Waligóra Jerzy (2004), Młodopolski „dramat wewnętrzny”: przejawy podmiotowości i subiektywizacji

w wybranych utworach dramatycznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.


Published
2021-07-15



Aleksandra Dąbrowska 
Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.