The Use of Italics in the Poetry by Klara Nowakowska

Karol Knapiński

Institute of Polish Philology. University of Wroclaw
https://orcid.org/0000-0002-2959-9411


Abstract

The article reflects upon the record and its meaning in the poetry of Klara Nowakowska. By analyzing the italicized parts in terms of syntax, lexis, rhythm as well as their position in the text, the author of the article presents their diversity and explains the typographical distinctions. It leads to deeper reflections upon the poem as a graphical text and to the analogy between a poetic utterance and a musical piece.

Keywords:

poetry, poem, typography, italics, poetic semantics

Birkenmajer Aleksander, Kocowski Bronisław, Trzynadlowski Jan [red.] (1971, Encyklopedia wiedzy o książce (1971), Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł (2006), Teorie literatury XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Christienko Darija (2009), The conventional cases of italics use in typewritten texts, w: Kroki w nauku. Tiezi dopowidej drugich studenckich czitani, red. N.G. Wisznija, L.L. Korol, N.A. Krisztal, Poltava: Poltavskyj Nationalnyj Pedegogicznyj Universytet, s. 126–129.

Gutorow Jacek (2011), „Pozwolić narodzić się zupełnie innej historii”, w: J. Gutorow, Księga zakładek, Wrocław: Biuro Literackie, s. 285–293.

Hetman Grzegorz (2012), Dziewczyna z ostrym profilem, w: Rozkład jazdy. Dwadzieścia lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku, red. J. Bierut, W. Browarny, G. Czekański, Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, s. 440–445.

Ingarden Roman (1976), O poznawaniu dzieła literackiego, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kaczmarski Paweł (2018), Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej,Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza.

Kennedy Joyce, Kennedy Michael, Rutherford-Johnson Tim [eds.] (2012), The Oxford Dictionary of Music, https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199578108.001.0001/acref-9780199578108-e-1992?rskey=uCkfF1&result=1929 [dostęp 13.09.2020].

Latham Alison [ed.] (2011), The Oxford Companion to Music, https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199579037.001.0001/acref-9780199579037-e-1473?rskey=ipR9U7&result=1607 [dostęp 13.09.2020].

Maliszewski Karol (2017), Wobec nadmiaru. Pomiędzy odczuciem, a analizą tekstu, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr 2, s. 232–243.

Martuszewska Anna, (2005), Tekst dzieła literackiego jako partytura, „Przestrzenie Teorii”, nr 5, s. 39–52.

Mrowczyk Jacek (2008), Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk: Czysty Warsztat.

Nowakowska Klara (1999), Zrosty, Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.

Nowakowska Klara (2004), Składnia, Wrocław: Biuro Literackie.

Nowakowska Klara (2011), Zima w rynku, http://fundacja-karpowicz.org/klaranowakowska-zima-w-rynku [dostęp 10.09.2020].

Nowakowska Klara (2012), Ulica Słowiańska, Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza.

Nowakowska Klara (2012), Wybór wierszy, w: Rozkład jazdy. Dwadzieścia lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku, red. J. Bierut, W. Browarny, G. Czekański, Wrocław Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, s. 435-439.

Nowakowska Klara (2013), Niska rozdzielczość, Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza.

Orska Joanna (2019), Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sadowski Witold (2004), Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków: Universitas.

Šlancarová Dana (1999), On the use of italics in English and Czech, „Brno Studies in English”, vol. 25, s. 59–73.

Wolański Adam (2008), Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.


Published
2020-12-30



Karol Knapiński 
Institute of Polish Philology. University of Wroclaw https://orcid.org/0000-0002-2959-9411



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.