Użycie kursywy w poezji Klary Nowakowskiej

Karol Kanpiński

Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0002-2959-9411


Abstrakt

W artykule przedmiotem rozważań jest relacja między zapisem a znaczeniem w poezji Klary Nowakowskiej. Analizując zapisywane kursywą fragmenty wierszy pod względem składni, leksyki, rytmiczności oraz umiejscowienia w tekście, autor artykułu przedstawia ich odmienność i tłumaczy typograficzne wyróżnianie. Prowadzi to do głębszych rozważań nad wierszem jako tekstem graficznym i analogii między budową wypowiedzi poetyckiej i dziełem muzycznym.

Słowa kluczowe:

poezja, wiersz, typografia, kursywa, semantyka poetycka

Birkenmajer Aleksander, Kocowski Bronisław, Trzynadlowski Jan [red.] (1971, Encyklopedia wiedzy o książce (1971), Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł (2006), Teorie literatury XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Christienko Darija (2009), The conventional cases of italics use in typewritten texts, w: Kroki w nauku. Tiezi dopowidej drugich studenckich czitani, red. N.G. Wisznija, L.L. Korol, N.A. Krisztal, Poltava: Poltavskyj Nationalnyj Pedegogicznyj Universytet, s. 126–129.

Gutorow Jacek (2011), „Pozwolić narodzić się zupełnie innej historii”, w: J. Gutorow, Księga zakładek, Wrocław: Biuro Literackie, s. 285–293.

Hetman Grzegorz (2012), Dziewczyna z ostrym profilem, w: Rozkład jazdy. Dwadzieścia lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku, red. J. Bierut, W. Browarny, G. Czekański, Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, s. 440–445.

Ingarden Roman (1976), O poznawaniu dzieła literackiego, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kaczmarski Paweł (2018), Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej,Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza.

Kennedy Joyce, Kennedy Michael, Rutherford-Johnson Tim [eds.] (2012), The Oxford Dictionary of Music, https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199578108.001.0001/acref-9780199578108-e-1992?rskey=uCkfF1&result=1929 [dostęp 13.09.2020].

Latham Alison [ed.] (2011), The Oxford Companion to Music, https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199579037.001.0001/acref-9780199579037-e-1473?rskey=ipR9U7&result=1607 [dostęp 13.09.2020].

Maliszewski Karol (2017), Wobec nadmiaru. Pomiędzy odczuciem, a analizą tekstu, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr 2, s. 232–243.

Martuszewska Anna, (2005), Tekst dzieła literackiego jako partytura, „Przestrzenie Teorii”, nr 5, s. 39–52.

Mrowczyk Jacek (2008), Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk: Czysty Warsztat.

Nowakowska Klara (1999), Zrosty, Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.

Nowakowska Klara (2004), Składnia, Wrocław: Biuro Literackie.

Nowakowska Klara (2011), Zima w rynku, http://fundacja-karpowicz.org/klaranowakowska-zima-w-rynku [dostęp 10.09.2020].

Nowakowska Klara (2012), Ulica Słowiańska, Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza.

Nowakowska Klara (2012), Wybór wierszy, w: Rozkład jazdy. Dwadzieścia lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku, red. J. Bierut, W. Browarny, G. Czekański, Wrocław Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, s. 435-439.

Nowakowska Klara (2013), Niska rozdzielczość, Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza.

Orska Joanna (2019), Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sadowski Witold (2004), Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków: Universitas.

Šlancarová Dana (1999), On the use of italics in English and Czech, „Brno Studies in English”, vol. 25, s. 59–73.

Wolański Adam (2008), Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pobierz

Opublikowane
2020-12-30



Karol Kanpiński 
Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-2959-9411



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.