The Practice of Exclusion, the Practice of Rehabilitation. About Being Less Than and Being Open to Otherness in the Poetry of Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Szymon Trusewicz

Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku


Abstract

The article concerns the represenation of exclusion and marginalization in the works by Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. The poems show the interaction of autobiographical references with the author’s own reflections upon poetic artistry and the ways of representing otherness. Also Tkaczyszyn-Dycki’s close relationship with his mother becomes a constituting element which forms the myth of his poetic identity.

Keywords:

poetry, exclusion, marginalization, otherness, Eugeniusz Tkaczyszyn- Dycki

Burzyńska Anna, Dekonstrukcja, polityka, performatyka, Kraków: Universitas, 2013.

Burzyńska Anna, Od metafizyki do etyki, „Teksty Drugie” 2002, nr 1–2, s. 64–80.

Czyżak Agnieszka, Wnuk rezuna, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Poznań:Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, 2012, s. 265–272.

Forajter Wacław, Inwersje, „Pamiętnik Literacki” 2001, nr 1, s. 179–201.

Foucault Michel, Sobąpisanie, przeł. M.P. Markowski w: tegoż, Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane, wybór i oprac. T. Komendant, Warszawa: Fundacja „Aletheia”, 1999, s. 303–319.

Kałuża Anna, „Po obu stronach granicy”. Postacie poezji w twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. Piotr Śliwiński, Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2012.

Nycz Ryszard, Tropy „JA”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, w: Ja, autor: sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa: „Semper”, 1996, s. 38–57.

Markowski Marek Paweł, Zwrot etyczny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2000, nr 1, s. 239–244.

Skurtys Jakub, Ciało, literatura, pamięć. Przyczynek do antropologii pamięci Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Zapatrzeni w przeszłość. O zwrocie pamięciowym w naukach humanistycznych, red. P. Kwiatkowski, Poznań: Europejskie Stowarzyszenie Kulturoznawcze, 2016.

Śliwiński Piotr, O stałości rzeczy, których nie ma, w: tegoż, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2007.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Dyrdymałki dla Tomasza albo wykręcać kota ogonem, „Dziennik Portowy” 2002, nr 6.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, III. Piosenka o szegółach szczególastych, V. Piosenka o bezimiennym, „Twórczość” 2016, nr 11, s. 5–6.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Imię i znamię, Wrocław: Biuro Literackie, 2012.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Kochanka Norwida, Wrocław: Biuro Literackie, 2014.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Nie dam ci siebie w żadnej postaci, Kraków: Lokator, 2016.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Oddam wiersze w dobre ręce, Wrocław: Biuro Literackie, 2010.

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Piosenka o zależnościach i uzależnieniach. Zapis rozmowy z Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim przed Galą Literackiej Nagrody Nike 2009, towarzyszący premierze książki Oddam wiersze w dobre ręce (1988–2010), http://portliteracki.pl/przystan/teksty/piosenka-o-zaleznosciach-i-uzaleznieniach-2/[dostęp 1.11.2017].

Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Pójście za Norwidem. Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego za słowa łapie Anna Podczaszy, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/pojscie-za-norwidem/ [dostęp 05.11.2017].


Published
2017-03-15



Szymon Trusewicz 
Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.