Wyobraźnia zorganizowana. Poetyka wiersza „kolory” Jana Brzękowskiego
Abstrakt
The article interprets Jan Brzękowski’s poem “kolory” [couleurs]. Accepting the assumption that the reading of the Cracow avant-garde poetry, including Brzękowski’s works, requires the textual approach, the author of the article gives an in-depth discussion of rhetorical figures (especially metaphors) and symbolic motifs (metals, colours, weather phenomena). Such reading of “kolory” turns the poem into a statement about the unique psychological (or even spiritual) experience of the lyrical self, who, after a crisis of darkness, has an insight “in the breaking dawn”.
Słowa kluczowe:
lyric poetry, poetic avant-garde, poetic imagination, poetics, metaphorBibliografia
Brzękowski Jan (1936), zaciśnięte dookoła ust, Warszawa: Sgł. gł. Dom Książki Polskiej.
Brzękowski Jan (1958), Awangarda, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1, s. 46–81.
Brzękowski Jan (1980), Wiersze wybrane, Warszawa: Czytelnik.
Janicka Krystyna (1985), Surrealizm,Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe.
Kopaliński Władysław (1990), Słownik symboli, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza
Powszechna”.
Plauszewski Andrzej (1966), Realizacja teoretycznych postulatów awangardy krakowskiej
w poezji Jana Brzękowskiego, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Przyboś Julian (1959), O metaforze, „Twórczość”, nr 3, s. 105–116.
Sławiński Janusz (1961), O poezji Jana Brzękowskiego, „Twórczość”, nr 9, s. 82–101.
Sławiński Janusz (1965), Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Wrocław:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Waśkiewicz Andrzej (1972), Rygory wyobraźni wyzwolonej: o metarealizmie Jana Brzękowskiego,
„Pamiętnik Literacki”, nr 3, s. 111–141.
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.