„«odkryłem» największego malarza religijnego naszej epoki”. Rouault Herberta
Abstrakt
Artykuł traktuje o fascynacji Zbigniewa Herberta biografią i twórczością Georgesa Rouaulta. Autorka omawia teksty eseistyczne poświęcone francuskiemu malarzowi opublikowane przez Herberta w prasie w latach 50. XX wieku oraz pochodzący z 1949 roku wczesny wiersz Paysage légendaire, niedrukowany za życia poety. Ekfrastyczny opis elementów charakterystycznych dla malarstwa pejzażowego Rouaulta przedstawiony w wierszu Herberta zostaje przeanalizowany w kontekście symboliki biblijnej. Autorka odkrywa strategię poety polegającą na wyzyskaniu wieloznaczności biblijnych symboli w celu zbudowania poetyckiej interpretacji malarskiego oeuvre Rouaulta. Szkic ukazuje, w jaki sposób poeta dokonał transpozycji znaku malarskiego na słowo, a także przybliża Herbertowską wizję znaczenia twórczości francuskiego artysty na tle przemian współczesnej sztuki religijnej.
Słowa kluczowe:
Zbigniew Herbert, Georges Rouault, sztuka religijna, symbolika biblijna, ekfrazaBibliografia
Badyda Ewa (2008), Świat barw – świat znaczeń w języku poezji Zbigniewa Herberta, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Dyrness William (2009), Seeing Through the Darkness: Georges Rouault’s Vision of Christ, “Image (Art Faith Mystery)”, Issue 67, https://imagejournal.org/article/seeingthrough-the-darkness/ [dostęp 28.06.2024].
Herbert Zbigniew (2001), „Węzeł gordyjski” oraz inne pisma rozproszone 1948–1998, oprac. P. Kądziela, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.
Herbert Zbigniew (2010), Wiersze rozproszone (rekonesans), oprac. R. Krynicki, Kraków: Wydawnictwo a5.
Herbert Zbigniew, Chrzanowski Tadeusz (2016), „Mój bliźni, mój bracie”. Listy 1950–1998, oprac. Z. Baran, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Herbert Zbigniew, Turowicz Jerzy (2005), Korespondencja, oprac. T. Fiałkowski, Kraków: Wydawnictwo a5.
Herbert Zbigniew, Zawieyski Jerzy (2002), Korespondencja 1949–1967, oprac. J. Kądziela, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.
Kopaliński Władysław (2006), Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa: „Rytm”.
Kopaliński Władysław (2006), Słownik symboli, Warszawa: „Rytm”.
Kobielus Stanisław (2006), Florarium christianum. Symbolika chrześcijańskiej starożytności i średniowiecza, Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec.
Maritain Jacques (1952), Georges Rouault, New York: Harry N. Abrams.
Ruszar Józef Maria [red.] (2006), „Apostoł w podróży służbowej”. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.