Dotyk, który „widzi”. Próba postawienia problemu
Agnieszka Łazicka
Wydział Filologiczny Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniuhttps://orcid.org/0000-0002-5837-1838
Abstrakt
The paper is intended as preparation for a detailed analysis of Zbigniew Herbert’s reflection on ontology and epistemology. An initial assumption is that the poet tries to evoke the sensual dimension of experience in his poetry. The main focus of the analysis is the metaphor of touch that “sees”. It is conceivablethat through this metaphor Herbertexpresses a connection between touch and sight.
Słowa kluczowe:
polish poetry, senses, touch, sight, perceptionBibliografia
Augustyniak Piotr (2010), „Wersety panteisty”. Ontologiczne przesłanie Zbigniewa Herberta, w: Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, red. J.M. Ruszar, Kraków: Wydawnictwo Platan, s. 75–99.
Drwięga Marek (2005), Między bryłą cielesną a żywym ciałem. Husserla rozważania o cielesności, w: M. Drwięga, Ciało człowieka. Studium z antropologii filozoficznej, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 79–112.
Łazicka Agnieszka (2016), Wokół uznania realności świata. Poezja Zbigniewa Herberta a fenomenologia Romana Ingardena, w: Liryka i fenomenologia. Zbigniew Herbert i Tadeusz Różewicz w kręgu myśli Ingardenowskiej, red. J.M. Ruszar, D. Siwor, Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera, s. 93–107.
Łazicka Agnieszka (2017), Afekt, percepcja i granice ciała. O wierszu „Poczucie tożsamości” Zbigniewa Herberta, w: „Zemsta ręki śmiertelnej”. Interpretacje wierszy poetów XX wieku, red. J.M. Ruszar, D. Siwor, Kraków: JMR Trans-Atlantyk, Instytut Myśli Józefa Tischnera, s. 25–38.
Merleau-Ponty Maurice (2001), Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Nowacka-Dobosz Sylwia, Femiak Joanna, Pędraszewska-Sołtys Barbara (2015), Rola ciała w kształtowaniu świadomości. Inspiracje filozoficzne i naukowe, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 48, s. 56–62.
Przymuszała Beata (2006), Dotyk, czyli czułość. Pana Cogito sposób na poznawanie świata, w: B. Przymuszała, Szukanie dotyku. Problematyka ciała w polskiej poezji współczesnej, Kraków: Universitas, s. 190–203.
Ruszar Józef Maria (2006), Zmysły i metafory. Hierarchia zmysłów według Zbigniewa Herberta, w: Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, cz. 1, red. J.M. Ruszar, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, s. 244–273.
Sioma Radosław (2017), „Aż runą świata ściany cztery”. Epikurejskie źródła sensualizmu poezji Zbigniewa Herberta, w: R. Sioma, Krzesło i zmięta serweta. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków: JMR Trans-Atlantyk, Instytut Myśli Józefa Tischnera, s. 37–60.
Tomasik Tomasz (2015), Mistrz empirii. Niewierny Tomasz według Herberta, w: „Gąszcz srebrnych liści”. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, red. J. M. Ruszar, Kraków: JMR Trans-Atlantyk, s. 53–67.
Zwoliński Zbigniew Paweł (2015), Pojęcie ciała własnego i jego status w „Fenomenologii percepcji” Merleau-Ponty’ego, „Tekstoteka Filozoficzna” nr 4, s. 14–22.
Wydział Filologiczny Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-5837-1838
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.